Niedźwiedź i Smok a sprawa polska. Wpływ rosyjsko-chińskiego (quasi)-sojuszu na interesy RP – pobierz raport
Choć jeszcze w latach dziewięćdziesiątych relacje między Chinami a Rosją były raczej chłodne, dzisiaj oba państwa postrzegają siebie wzajemnie jako partnerów strategicznych, a stosunki polityczne między Pekinem a Moskwą jeszcze nigdy nie były tak bliskie jak obecnie. Partnerstwo rosyjsko-chińskie oparte na wyraźnej asymetrii (zdecydowana przewaga Chin) zdołało przetrwać kryzys wywołany brakiem sukcesów militarnych Rosji na Ukrainie, a Chiny pomimo oficjalnego braku zaangażowania w konflikt robią wiele, aby wesprzeć swojego partnera w imperialistycznych działaniach przeciwko Kijowowi.
Raport Michała Lubiny oraz Adriana Brony “Niedźwiedź i Smok a sprawa polska, wpływ rosyjsko-chińskiego (quasi)-sojuszu na interesy RP” pozwala czytelnikowi zrozumieć skomplikowaną historię relacji obu państw od lat dziewięćdziesiątych XX wieku oraz osadza je w kontekście zmian geopolitycznych wywołanych inwazją na pełną skalę Rosji na Ukrainę w 2022 r. W ich opinii nieformalny (quasi-)sojusz “niedźwiedzia i smoka” opiera się na trzech filarach: 1) dążeniu do gruntownego zrewidowania porządku światowego, w którym Stany Zjednoczone odgrywają rolę globalnego lidera. 2) wzajemnym zabezpieczaniu swoich flanek, oba państwa są dla siebie strategicznymi „plecami”, dzięki czemu mogą koncentrować się na istotniejszych dla siebie kierunkach. 3) Komplementarnej współpracy gospodarczej opartej na handlu surowcami naturalnymi oraz bronią.
Rosnące wpływy Chin w Północnej Eurazji (Rosja, Azja Centralna, Kaukaz Południowy, Europa Wschodnia) połączone z pogłębieniem relacji chińsko-rosyjskich stają się kluczowym wyzwaniem, a nawet zagrożeniem dla bezpieczeństwa i interesów gospodarczych Polski. Te procesy kruszą bowiem fundamenty ładu międzynarodowego, który przyczynił się do bezprecedensowego rozwoju Polski po 1989 roku. Osłabiają one także wpływy Zachodu w tym Polski w Północnej Eurazji.
W opinii autorów w obliczu tych wyzwań, Polska powinna zaostrzyć przepisy dotyczące chińskich inwestycji w polską gospodarkę, zabiegać na forum unijnym o ograniczenie chińskiego udziału w odbudowie Ukrainy oraz aktywnie zaangażować się w rozwój infrastruktury i strategicznych inwestycji w krajach położonych wokół Morza Czarnego i Morza Kaspijskiego.