Związki Lwowa ze światem islamu

    0
    270
    Rejestracja została zamknięta.
    Związki Lwowa ze światem islamu

    Związki Lwowa ze światem islamu

    257 257 osób obejrzało to wydarzenie.

    ALTERNATYWNY INSTYTUT ORIENTALISTYCZNY

    24.11, środa, godz. 18:30
    Seminarium | Lew i Półksiężyc: Związki Lwowa ze światem islamu
    Prowadzenie: Adam Balcer (Polska)
    Miejsce: Salon Herz (V. piętro OP ENHEIM), Plac Solny 4, Wrocław
    Wydarzenie hybrydowe, będzie transmitowane na Facebooku OP ENHEIM, KEW oraz w wydarzeniu

    Zapisy: visit@openheim.org
    Link do wydarzenia na FB i na stronie OPENHEIM

    Lwów powstał na skrzyżowaniu szlaków handlowych, które łączyły Europę Środkową i Północną z krajami muzułmańskimi (min. Złota Orda, Imperium Osmańskie, Chanat Krymski, Iran). W efekcie już w średniowieczu osiedlili się w nim muzułmanie, którzy zbudowali meczet (nie istniejący) oraz stopniowo chrześcijanie (Ormianie, Grecy, Rumuni, Serbowie i inni), żydzi i karaimi wywodzący się z państw muzułmańskich.
    Te wspólnoty ukształtowane przez doświadczenie koegzystencji z wyznawcami islamu przyniosły do miasta elementy sztuki muzułmańskiej, czego najbardziej spektakularnym przykładem jest katedra ormiańska.
    Lwowscy muzułmanie w ciągu kilku pokoleń ulegli asymilacji, ale w okresie wczesno-nowożytnym liczni wyznawcy islamu regularnie odwiedzali Lwów jako posłowie, kupcy i żołnierze (sojusznicy, najemnicy). Przez wieki Lwów odgrywał bowiem rolę kluczowego pośrednika w dyplomatycznych i handlowych relacjach Rzeczpospolitej ze światem islamu. Szczególnie bliską współpracę ekonomiczną Lwów zbudował wówczas z Aleppo, zapożyczając z niego nawet niektóre sposoby zarządzania handlem.
    Nie przypadkiem Lwów stał się także najważniejszym w Rzeczpospolitej centrum produkcji rzemiosła, broni, tkanin i strojów wzorowanych na sztuce tatarskiej, tureckiej i perskiej. Z drugiej strony miasto czasami stawało się „przedmurzem” broniącym Rzeczypospolitej przed Turkami i Tatarami. Z tak bogatym dziedzictwem Lwów był predystynowany w okresie nowożytnym (XIX-XX wiek), do tego, aby stać się jednym z ważniejszych europejskich centrów badań nad islamem i kulturami ludów muzułmańskich
    W historii miasta spotkamy także wybitnych Lwowiaków, którzy przeszli na islam. Najważniejszym z nich był Muhammad Asad (po arabsku Lew) urodzony w żydowskiej rodzinie jeden z kluczowych myślicieli muzułmańskich XX wieku.

    Spuścizna Katedry Orientalistyki na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie stanowi fundament najnowszej wystawy Slavs and Tatars pt. LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA. Właśnie dlatego niemal na cały czas jej trwania, OP ENHEIM zamieni się w Alternatywny Instytut Orientalistyczny. Ramy tej dziedziny pozwolą nam przyjrzeć się naszej tożsamości, mieszkającym we Wrocławiu mniejszościom oraz językowi, który pozwala je poznać.

    Organizator: OP ENHEIM
    Współorganizator: VOP

    Mecenasi honorowi: Womak Holding SAPartnerzy: Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, Komisja Europejska Parlamentu Europejskiego, agitPolska e.V, Gmina Wrocław, Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego, ZA* Grupa, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka Jeziorańskiego, OPEN Reklama Oksana Solnik-Krzyżanowska, Galeria Raster, Keim, Kubota, Warsaw Gallery Weekend

    Patroni medialni: Vogue Polska, NN6T

    Właścicielem użyczonych muzealiów, tj. kobierców wschodnich z kolekcji Rodziny Kulczyckich jest Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem.
    Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Prezydenta Wrocławia.
    Projekt współfinansowany ze środków Gminy Wrocław (www.wroclaw.pl) oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

     

    Data i godzina

    24-11-2021 godz. 18:30