Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu i Zamek na wodzie w Wojnowicach

zapraszają na wernisaż wystawy malarstwa VER SACRUM

Marii Wollenberg-Kluza

Wernisaż odbędzie się 19 maja 2018 roku, godzina 18:00 w Zamku na wodzie w Wojnowicach, ul. Zamkowa 2.

Dzwon zatopiony. olej, płótno 65x80cm Kaprys. olej, płótno 60x55cm Kompozycje echa. olej, płótno 42x50cm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W  2018 roku przypada Jubileusz 50-lecia pracy twórczej Marii Wollenberg-Kluza. Na wniosek Stowarzyszenia Kultury Europejskiej. Société Européenne de Culture – Polski SEC, rok Jubileuszu wraz ze wszystkimi wydarzeniami z nim związanymi został objęty Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Maria Wollenberg-Kluza urodzona w 1945 w Puławach. Studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Miała około 160 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Jej obrazy reprezentują malarstwo refleksyjne, w którym nawiązuje do różnorodnych form wyrazu artystycznego tj. muzyki, poezji, t11eatru, tańca, a także filozofii. Jest kontynuatorką polskiego koloryzmu. Modyfikuje go jednak poprzez elementy ekspresjonizmu i symbolizmu.

www.wollenberg.art.pl

 Kolejna wystawa Marii Wollenberg-Kluzowej, artystki reagującej na świat z niemal nerwowym pośpiechem, z jednej strony potwierdza znane nam już przymioty autorki, a drugiej przynosi także elementy nowe. Nieobcy nam jej konsekwentny koloryzm, powracają też jej ulubione motywy kompozycyjne i figuratywne. Całe sekwencje pionowych, wrzecionowatych sylwetek każą myśleć o strukturze wielokrotnego echa, przenikanie, rozlewające się płaszczyzny. Kluzowa w swoich obrazach myśli wielokrotnością, a można tu się również doszukać i innej analogii: ona także myśli i wyraża się całą serią obrazów. Byłaby zapewne idealnym twórcą poliptyków. Tym razem jeszcze mocniej dominuje kolor, można by wręcz mówić o „bezczelności kolorystycznej”.

Ale to tylko jedna strona medalu. Obrazy Wollenberg-Kluzowej nie są przecież zupełną abstrakcją, przeciwnie, prezentują zawsze jakieś przesłanie moralne, intelektualne czy uczuciowe. Pod tym względem najistotniejszym osiągnięciem był wieloznaczny cykl wielkich płócien koncentrujących się wokół siedmiu grzechów głównych. Teraz zaś mamy do czynienia z delikatnym odniesieniem się do tradycji secesyjnej, ale znowu z moralnym znakiem zapytania. „Ver  sacrum”, czyli „Święta wiosna” była przedziwnym obyczajem ofiarnym u dawnych Italików. Gdy trzeba było przebłagać bogów poświęcano im wszystko, co się urodziło danego roku – dzieci i zwierzęta. Zwierzęta zabijano, dzieci zaś, gdy po dwudziestu latach stały się już dorosłymi ludźmi musiały na zawsze opuścić rodzinne strony. Ale „Ver sacrum” dla malarza, to jeszcze trochę odmienna sprawa: jest to przecież nazwa pisma wiedeńskiej secesji ukazującego się od 1898 roku. To prawda, że wiedeńska Kunstgewerbeschule interesowała się przede wszystkim linią, to też aluzji Wollenberg-Kluzowej nie należy brać całkiem dosłownie. Symboliczny przekaz da się tu raczej odczuć niż sprecyzować.

Lecz przecież istotnie minęło już prawie sto lat od tamtych czasów, mamy nowy „koniec wieku”, powracają stare lęki i nadzieje. Wrażliwe w sensie duchowym malarstwo Marii Wollenberg-Kluzowej jeszcze raz odnosi się do podskórnych tkanek rzeczywistości, przy czym posługuje się nie tyle wiadomą alegorią, co intuicyjnym wyczuciem sytuacji i rzeczy, wieloznacznością zderzanych kolorów bardzo odległą od naturalistycznego konkretu. A może czasem zdarza się tu także ironiczne przymrużenie oka?

Piotr Kuncewicz, 1992 r.

wstęp do katalogu do wystawy „Ver sacrum” ,Muzeum Niepodległości, Warszawa, 1992 r.

 

Patronat honorowy:

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Organizatorzy:

Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu  www.kew.org.pl

Zamek na wodzie w Wojnowicach koło Wrocławia www.zamekwojnowice.com.pl

 

Zamek na wodzie w Wojnowicach

Ul.  Zamkowa 2, 55-330 Wojnowice

Tel. +48 71 341 71 97 / +48 691 848 202

office@zamekwojnowice.com.pl

 

Menu