25 – 27 lutego odbyły się trzy debaty wokół raportu Kacpra Dziekana “Między Kresami a „Kulturą. Polskie soft power na kierunku wschodnim” przygotowanego na konferencję „Polska Polityka Wschodnia” w listopadzie 2024 roku. Raport diagnozuje stan polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej wobec Europy Wschodniej, w szczególności Białorusi i Ukrainy, a także Rosji, Kaukazu Południowego i Azji Środkowej, wskazując na mocne i słabe punkty wyzwania, ale też szanse dla polskiej dyplomacji.
Cykl wydarzeń rozpoczęła debata na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu z udziałem dr Magdaleny Lachowicz, wschodoznawczyni, z Wydziału Historycznego UAM, dr Ryszardem Kupidurą z Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskich UAM, wiceprezesem Stowarzyszenia S. K. “Polska-Ukraina”, i dr Kacprem Dziekanem, autorem raportu. Debatę moderował Adam Balcer, dyrektor programowy Kolegium Europy Wschodniej.
26 lutego w siedzibie Ministerstwa Spraw Zagranicznych odbyło się seminarium eksperckie wokół raportu z udziałem wiceminister spraw zagranicznych Anny Radwan. Poza raportem omówione zostały wyniki badania Global Soft Power Index 2024 a także “Rekomendacje dla polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w kontekście reformy europejskiej polityki wschodniej” opracowane przez dr hab. Annę Skolimowską i dr. Bartosza Rydlińskiego. Spotkanie moderował Adam Balcer, dyrektor programowy KEW-u.
27 lutego gościliśmy w Krakowie w Międzynarodowym Centrum Kultury. Gośćmi wydarzenia byli dr Kacper Dziekan, Łukasz Galusek, dyrektor programowy MCK i członek Kolegium Prezydenta RP do spraw Polityki Międzynarodowej i Ludwika Włodek, publicystka i dziennikarka podejmująca w swoich książkach tematy związane z Azją Środkową.
Dyskusje potwierdziły, że dyplomacja kulturalna i publiczna w Europie Wschodniej, Kaukazie Południowym i Azji Centralnej odgrywają kluczową rolę w polskiej polityce wschodniej, będąc długoterminową inwestycją w miękką siłę Polski w tych regionach. Natomiast jej skuteczność jest szczególnie ważna dzisiaj, gdy na kierunku wschodnim Polska stoi przed najpoważniejszymi od dekada wyzwaniami dla swojego bezpieczeństwa wynikającymi z neo-imperialnej polityki Rosji oraz „transakcyjną” polityką nowej administracji amerykańskiej.