Różne oblicza Europy wschodniej na 17. Millennium Docs Against Gravity
W najbliższy piątek we Wrocławiu startuje 17. Millennium Docs Against Gravity – od 4 do 13 września w Dolnośląskim Centrum Filmowym zobaczyć będzie można prawie 80 filmów dokumentalnych z całego świata. W tym roku nie zabrakło również produkcji prezentujących różne oblicza wschodniej Europy.
Filmową podróż przez państwa tej części kontynentu rozpocząć możemy od trzech wypraw w czasie. W filmie „Forman vs. Forman” legendarnej czeskiej dokumentalistki Heleny Třeštíkovej poznamy bliżej wybitnego reżysera Miloša Formana. Archiwalne materiały – przeważnie wywiady ze zmarłym w 2018 roku twórcą – nie ukazują jego życia w wyłącznie pozytywnym świetle. To wielowymiarowy, szczery portret nie tylko wielkiego artysty, ale przede wszystkim wyjątkowego człowieka.
Z kolei w „Pogrzebie Stalina”, archiwalne nagrania użyte przez rosyjskiego reżysera Siergieja Łoźnicy, pozwalają przyjrzeć się pogrzebowi jednego z największych zbrodniarzy w historii z zupełnie innej perspektywy. Z momentami obsesyjną fascynacją twórca analizuje składowe komunistycznej nowomowy – puste słowa, odpychającą mowę ciała, detale ubrań i zachowań. Film nabiera złowieszczego wydźwięku w kontekście powrotu w dzisiejszej Rosji kultu jednostki, której obiektem jest jej aktualny przywódca, chwalący zresztą część dokonań Stalina.
Bliżej poznać będzie można także wybitnego reżysera Andrieja Tarkowskiego. W stworzonym przez jego syna filmie „Andriej Tarkowski. W świątyni kina” twórca sam przedstawia historię swojego życia, dzieli się wspomnieniami, poglądem na sztukę i refleksją na temat losu artysty i sensu ludzkiej egzystencji. Tarkowski opowiada o rozróżnieniu między kinem a innymi formami sztuki, pracy z aktorami, a także o artystach, których podziwiał. Dzięki unikatowym nagraniom audio, możemy zanurzyć się w tajemniczym świecie jego filmowych obrazów, co pozwala zrozumieć i na nowo ocenić jego pracę i wewnętrzne życie.
Aktualne oblicza wschodu
Współczesną Rosję (ale nie tylko) odwiedzimy w filmie „Antoha MC 2×2=5” Maxima Tomasha. W dokumencie podążamy za charyzmatycznym Antonem Kuźniecowem, który podróżuje z trąbką po Europie Wschodniej jako Antoha MC, rosyjski multitalent i hipster z radosnym przesłaniem. W Rosji nie wszyscy jednak rozumieją jego intencje – w szczególności władze, które próbują powstrzymać niezależną sztukę. Towarzyszymy Kuźniecowi w trasie i obserwujemy jego transformację ze skromnej postaci w znaczącą figurę rosyjskiej muzyki kontestującej.
Podczas festiwalu zobaczymy także wyreżyserowany przez Davida France’a „Witajcie w Czeczenii”– zatrważający obraz czystek i pogromu skierowanych w czeczeńską społeczność LGBTI, które w 2016 roku rozpoczął rządzący Czeczenią tyran Ramzan Kadyrow. Wobec skali tragedii, grupa rosyjskich działaczy próbuje zorganizować dla zagrożonych ich ucieczkę z kraju. Aby ukryć i ochronić tożsamość niektórych bohaterów, po raz pierwszy w kinie dokumentalnym, użyto technologii VFX, w której twarze protagonistów zostały zamienione na twarze aktorów.
Spotkanie KinaUkraïna
Niezwykle poruszającą historię poznamy też dzięki filmowi „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” Iryny Tsilyk. To opowieść o rodzinie mieszkającej na linii frontu w Donbasie na Ukrainie. Gdy na zewnątrz panuje chaos i słychać bombardowania, Anna – samotna matka – próbuje stworzyć w domu bezpieczną przystań dla czwórki swoich dzieci. Rodzina kocha kino i kręci film inspirowany własnym codziennym życiem w trakcie wojny. Jaką moc ma magiczny świat kina podczas wojennej katastrofy? Czy sztuka jest sposobem na zachowanie człowieczeństwa w kompletnie odczłowieczonej rzeczywistości?
Film zostanie zaprezentowany 5 września podczas specjalnej odsłony cyklu KinoUkraïna. Po seansie zaplanowano rozmowę o ukazanym w nim obrazie wojny, a także o wydanej przez Wydawnictwo KEW powieści „Najdłuższe czasy” Wołodymyra Rafiejenki – ukraińskiego pisarza, który musiał opuścić rodzinny Donieck na początku działań wojennych. Jej polscy tłumacze (Anna Ursulenko i Marcin Gaczkowski) opowiedzą, co sprawia, że książka została uznana za jedną z najważniejszych wypowiedzi na temat konfliktu trwającego na wschodzie Ukrainy. Wstęp na spotkanie jest bezpłatny (w ramach wolnych miejsc – pierwszeństwo mają osoby z biletami na pokaz).
Pielgrzymka przez Polskę
Kolejną wędrówkę po kraju Europy Wschodniej odbędziemy na własnym podwórku, które jednak zobaczymy oczami czeskiej grupy filmowców. W filmie „Jak bóg szukał Karela” postanowili wyruszyć w pielgrzymkę po Polsce, by zbadać konkretne sytuacje związane z polską religijnością. Czesi są ateistami, Polacy wysysają katolicyzm z mlekiem matki. Jedni z niedowierzaniem patrzą na polską pobożność, a drugim zdarza się gardzić sąsiadami za bezbożne życie. W tym utopionym w surrealistycznym „czeskim” sosie obrazie obserwujemy zderzenie dwóch narodów. Jak skończy się spotkanie z egzorcystą czy z oddanymi słuchaczami Radia Maryja? Czy Czesi zrozumieją polską religijność, a Polacy zaakceptują czeski ateizm?
W trakcie 17. edycji festiwalu odwiedzimy również Estonię. W filmie „Dramatyczny rok” poznamy historię pochodzącej z wioski zamieszkanej przez rosyjską mniejszość dziewczyny, która wygrała niezwykły casting na… recenzentkę teatralną. Zasady były proste: reżyserzy ze szkoły teatralnej poszukiwali osoby, która nigdy nie była w teatrze i w ciągu roku obejrzy wszystkie przedstawienia powstałe w Estonii – 200 sztuk w 365 dni. Z czasem towarzyszący bohaterce mrok, skłonność do depresji i niepozałatwiane sprawy rodzinne zaczynają brać górę nad ekscytacją związaną z nowym doświadczeniem. Finał tej historii będzie zaskakujący!
Zapraszamy na festiwal
Millennium Docs Against Gravity to największy w Polsce festiwal filmów dokumentalnych. Wrocławska odsłona potrwa od 4 do 13 września i pełna jest najwyższej próby filmów dokumentalnych o ekologii, społeczeństwie, polityce, czy też o wyjątkowych postaciach ze świata sztuki – łącznie przez 9 dni zobaczyć można będzie prawie 80 tytułów kina non-fiction z całego świata! Publiczność zgromadzona w Dolnośląskim Centrum Filmowym może również wziąć w licznych wydarzeniach towarzyszących: spotkaniach z twórcami, debatach i rozmowach o poruszanych przez festiwalowe tytuły tematach, a także warsztatach i pokazach specjalnych. Więcej informacji o festiwalu, pełny program i bilety dostępne są na MDAG.pl i dcf.wroclaw.pl
Europa Wschodnia w filmach 17. Millennium Docs Against Gravity:
„Forman vs. Forman”
Czechy, Francja/Czech Republic, France, 2019, 82 min,
reż.: Helena Třeštíková, Jakub Hejna
Seans: 7.09, 19:00 + prelekcja DKF „Centrum”
„Pogrzeb Stalina” (”State Funera”l)
Holandia, Litwa, 2019, 135 min,
reż.: Siergiej Łoźnica
Seanse:
5.09 | 12:00
12.09 | 16:00
„Andriej Tarkowski. W świątyni kina” (”Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer”)
Włochy, Rosja, Szwecja, 2019, 98 min,
reż.: Andriej A. Tarkowski
Szczegóły filmu TUTAJ
Seans: 6.09, 12:15
„Antoha MC. 2×2=5” (”Heel-and-Toe”)
Rosja, 2019, 76 min,
reż.: Maxim Tomash
Seanse:
4.09, 17:00
5.09, 18:45
„Witamy w Czeczenii” (”Welcome to Chechnya”)
USA, 2020, 107 min,
reż.: David France
Seanse:
6.09 20:00
7.09 18:30
10.09 20:45
„Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” (”The Earth is Blue as an Orange”)
Litwa, Ukraina, 2020, 74 min,
reż.: Iryna Tsilyk
Szczegóły filmu TUTAJ
Seanse:
5.09, 18:15 + spotkanie z Anną Ursulenko i Marcinem Gaczkowskim
11.09, 20:45
„Jak bóg szukał Karela” (”Once Upon a Time In Poland”)
Czechy, Polska, Słowacja/Czech Republic, Poland, Slovakia, 2020, 95 min,
reż.: Vít Klusák, Filip Remunda, 16:15
Seanse:
7.09, 16:15
9.09, 20:00 + spotkanie z reżyserem, Filipem Remundą
12.09, 17:45
„Dramatyczny rok” (”A Year Full of Drama”)
Estonia, 2019, 109 min,
reż.: Marta Pulk
Szczegóły filmu TUTAJ
Seans:
11.09, 18:00