Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Schola Gregoriana Silesiensis zapraszają na warsztaty i seminarium CHORAŁ SARMACKI NA BOŻE NARODZENIE. POLSKIE ŹRÓDŁA CHORAŁU GREGORIAŃSKIEGO.

Miejsce: Średniowieczno – renesansowy zamek na wodzie w Wojnowicach koło Wrocławia (łatwy dojazd koleją, 23 minuty z dworca głównego PKP lub samochodem. Ze stacji organizatorzy Seminarium odbiorą własnym transportem).

Termin: 10 -12 grudnia 2015 roku

Prowadzący: dr Bartosz Izbicki i Robert Pożarski

Liczba uczestników: 16 osób.

Koszt uczestnictwa: 660 zł (z pełnym wyżywieniem i zakwaterowaniem 2 noclegi w Zamku oraz drukowanymi materiałami ) lub 560 zł (z częściowym wyżywieniem i drukowanymi materiałami).

Termin zgłaszania uczestnictwa: do wyczerpania limitu miejsc.

 

ZGŁOSZENIA UCZESTNICTWA:

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego: https://kolegium.wufoo.com/forms/choral-sarmacki/

 

PŁATNOŚCI:

Płatności dokonać można przy pomocy systemu paypal (przy rejestracji) lub później bezpośrednio na konto Organizatorów.

 

Dla kogo przeznaczone są  warsztaty i seminarium:

Dla wszystkich zainteresowanych śpiewem gregoriańskim, zarówno początkujących, jak i zaawansowanych.

 

Tematyka:

Muzyka na Boże Narodzenie w polskich źródłach rękopiśmiennych i drukowanych na przestrzeni XIII – XVIII wieku.

 

Plan zajęć:

  • wykład o źródłach – 3 godziny
  • prezentacja materiałów (w formie multimedialnej) – 3 godziny
  • nauka czytania zapisów chorałowych – 3 godziny
  • ćwiczenia praktyczne (przygotowanie śpiewu wybranych utworów) – 6 godzin
  • spotkania, rozmowy, wspólne posiłki – bez ograniczeń.

Źródła przedmiotowe:

– Graduał wiślicki, ca 1300;

– Antyfonarz kielecki, ca 1300;

– Rkp 19/R, bernardyni w Sokalu, ca 1540;

– Rkp 1361 (Bibl. Raczyńskich), ca 1600;

– Kras 52 (Bibl. Narodowa), 1430-1455;

– Księgi Piotrkowskie (Antiphonarium, Graduale, Processionale, Psalterium, Rituale), 1599-1725

 

O PROWADZĄCYCH:

 

Robert Pożarski (ur.1965) – śpiewak i badacz średniowiecznych źródeł rękopiśmiennych; uzyskał w 1992 roku dyplom solisty-śpiewaka w klasie prof. Edwarda Pawlaka w PSM II st. im. Fr. Chopina w Warszawie; wielokrotny student Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie w klasie śpiewu barokowego prof. Piotra Kusiewicza; studiował interpretację chorału średniowiecznego m.in. u Marcela Pérèsa w Paryżu; należy do grona założycielskiego Lektorskiej Schola Cantorum, powstałej w 1988 roku przy Warszawskim Metropolitalnym Seminarium Duchownym. Jako kantor tej scholi dokonał rejestracji fonograficznej dwóch średniowiecznych rymowanych oficjów monastycznych dedykowanych Św. Stanisławowi i Św. Wojciechowi. Od 1995 roku jest śpiewakiem zespołu Bornus Consort, z którym nagrał cztery płyty: Mielczewski, Media vita, O niebezpieczeństwie żywota człowieczego, In Assumptionis BMV; od 1996 roku jest także kantorem Scholi Teatru Węgajty, z którą jako kierownik muzyczny zrealizował m.in. trzy średniowieczne dramaty liturgiczne: Ordo stellae, Ordo annuntiationis, Planctus Mariae oraz spektakl Miracula sancti Nicolai. Był jednym z sześciu solistów w międzynarodowym projekcie Codex Calixtinus w ramach festiwalu Culture 2000. Od 2000 roku jest kantorem i kierownikiem artystycznym wrocławskiej Schola Gregoriana Silesiensis, z którą nagrał płytę In agenda defunctorum – Missa Requiem Johannesa Ockeghema oraz zrealizował wiele projektów z dziedziny średniowiecznej muzyki liturgicznej, m.in.: Mandatum (prezentowane na festiwalu Voix et Route Romane w Alzacji w 2004 r.), Missa sancti Iacobi, Officium in Nativitate Sancti Ioannis Baptistae, Parthenomelica. Od 2002 roku jest kantorem żeńskiej Schola Mulierum Silesiensis, z którą w 2008 roku nagrał płytę Fulget in orbe dies – Oficjum rymowane o św. Jadwidze. W latach 2002-2009 realizował cykliczny projekt muzyczny Zanurzeni w Tradycji;  w 2012 roku rozpoczął nowy cykliczny projekt muzyczny Chorał sarmacki, w ramach którego opracował i zaprezentował publicznie trzy programy koncertowe – „G.G.Gorczycki i chorał piotrkowski”, „Castrum doloris – staropolskie ceremonie pogrzebowe” oraz „Parvule pupule – sarmackie Boże Narodzenie”. Wszyhstkie programy zostały wydane na płytach. Prowadzi warsztaty chorałowe i śpiew liturgiczny m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń naszych korzeni w Jarosławiu, prowadził także wiele warsztatów śpiewaczych na zaproszenie m.in. Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.

Od 2009 roku jest kantorem Kościoła Pokamedulskiego w warszawskim Lesie Bielańskim.

Wykonuje również repertuar barokowy i współczesny. Ma w dorobku 20 płyt z muzyką średniowieczną, barokową i współczesną.

 

BARTOSZ IZBICKI (ur. 1975) w 1999 ukończył muzykologię kościelną w Akademii Teologii Katolickiej (obecnie UKSW) w Warszawie. W 1996 roku uczestniczył w kursie chorału gregoriańskiego pod kierunkiem M. Peresa w Royaumont. W 2006 roku obronił doktorat. Od 2007 roku współpracuje z Instytutem Sztuki PAN. Od 2009 roku prowadzi projekt „Antyfonarze polskich katedr”, w ramach którego przygotowuje komputerowe indeksy najważniejszych polskich rękopisów średniowiecznych. W 2011 roku stworzył portal poświęcony polskim rękopisom średniowiecznym www.cantus.edu.pl powiązany z międzynarodowym projektem CANTUS Database – publikuje zdjęcia i indeksy polskich źródeł, co pozwala poznać polski dorobek szerokiemu gronu badaczy z całego świata. Napisał też kilka pionierskich artykułów o tradycji chorału gregoriańskiego na ziemiach polskich w XIX wieku.

Od 2002 roku pracuje jako organista w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie (miejsce chrztu F. Chopina). W 2003 roku założył tam Bractwo Śpiewacze, z które stało się lokalnym fenomenem (liczne artykuły w prasie lokalnej i ogólnopolskiej – Gość Niedzielny, Nasz Dziennik, oraz audycje radiowe – Radio Plus, Program II Polskiego Radia). Bractwo w 2008 roku nagrało płytę CD z Drogą Krzyżową i pieśniami pasyjnymi. W 2010 roku na zamówienie Festiwalu „Wszystkie mazurki świata” przygotował projekt „Missa Polonica AD 1810” – rekonstrukcję uroczystej mszy parafialnej z czasów młodości F. Chopina. W 2013 na zamówienie Festiwalu „Galicja” przygotował rekonstrukcję uroczystej mszy z rękopisów klasztoru bernardynów w Leżajsku (XVIII w.). Od 2012 roku „Msza święta czasów młodości F. Chopina”, a więc łacińska msza w rycie trydenckim jest sprawowana w Brochowie w każdą 1 niedzielę miesiąca.

Od 2009 roku współpracuje z Kapelą Brodów, z którą w roku 2010 nagrał płytę „Pieśni do Świętych Pańskich” oraz zagrał wiele koncertów. W 2014 roku wystąpił w filmie Witka Brody „Puste noce” poświęconym mazowieckim zwyczajom pogrzebowym, który został zrealizowany dla Mazowieckiego Centrum Kultury.

W 2013 roku założył zespół wokalny JERYCHO.

 

Bliższe informacje:

Jan Andrzej Dąbrowski, dabrowski@kew.org.pl tel. 691 848 545 Zamek Wojnowice, ul. Zamkowa 2, 55-330 Wojnowice.

 

CHORAL

Menu